دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم
دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود کتاب امام شناسی جلد 4

دانلود کتاب امام شناسی جلد 4


 مختصری در مورد امام شناسی

قال الله الحکیم فى کتابه الکریم:

و الذى اوحینا الیک من الکتاب هو الحق مصدقا لما بین یدیه ان الله بعباده لخبیر بصیر ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات باذن الله ذلک هو الفضل الکبیر [1]

«و آنچه از کتاب آسمانى قرآن به تو وحى فرستادیم آن حق است که کتب آسمانى قبل از خود را تصدیق مى‏کند، به درستى که پروردگار به بندگانش بصیر و آگاه است سپس این کتاب را به بندگان برگزیده خود به عنوان ارث سپردیم، بعضى از آنها به نفس خود ظلم کردند و بعضى راه عدالت و میانه‏روى پیمودند و بعضى به واسطه اعمال خیر گوى سبقت را از همگان به اذن خدا ربودند و این همان مقام فضل بزرگ الهى است‏».

آیه اول خطاب پروردگار است ‏به حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در حقانیت کتابى که بر آن حضرت وحى شده است و آن همان قرآن مجید است که مصدق تمام کتب آسمانى که از طرف خدا بر پیغمبران گذشته نازل شده است مى‏باشد.آیه دوم راجع به انتقال همین قرآن کریم است‏بعد از پیغمبر به عنوان ارث بر بندگان برگزیده خدا.

معنای کتاب در آیه

گر چه بعضى از مفسرین در معنى کتاب تردید نموده و گفته‏اند: شاید جنس کتابهاى آسمانى باشد یا خصوص تورات و انجیل باشد، لیکن این تردید به کلى از درجه واقع‏بینى ساقط است، چون الف و لام کتاب در این آیه براى جنس نیست، و لفظ تورات و انجیلى سابقا در آیات، نگذشته تا بعنوان الف و لام عهد، بر آنها دلالت کند بلکه چون در آیه قبل مراد از کتاب مسلما قرآن کریم است که بر پیغمبر وحى شده است و بلافاصله بعد از آن در این آیه ارث کتاب را براى برگزیدگان از بندگان خود قرار داده است‏یقینا الف و لام این کتاب براى عهد بوده و دلالت‏بر همان قرآن مجید دارد، و مفاد و مفهومش این خواهد بود که همین قرآن را ما به ارث به برگزیدگان از بندگان خود خواهیم داد.

و علت آنکه به صیغه ماضى بیان مى‏کند و می ‏گوید: ارث دادیم، براى آن است که در حکم و قضاء الهى این ارث واقع شده و تسجیل و تثبیت گردیده، مثل آنکه اگر کسى براى فرزند خود وصیت کند که مثلا فلان مال را یا فلان کتاب را به او بدهند بعد از تثبیت وصیت و امضاى آن مى‏گوید: اى فرزند من وصیت‏خود را کردم و براى تو فلان مال یا فلان کتاب را دادم.و اهل ادب گویند که کارهائى که بعدا به طور حتم و یقین واقع خواهد شد در تعبیر کلام به منزله کارهاى واقع شده است.و مراد از ارث قرآن، انتقال قرآن است‏به وارث از هر جهت، چون حقیقت معناى ارث در هر چیز انتقال قرآن است‏به وارث از هر جهت، چون حقیقت معناى ارث در هر چیز انتقال آن چیز است‏به دیگرى به طورى که در همان جهات، آن وارث، قیام به مصالح آن چیز کند و متکفل امور آن گردد.مثلا مالى که از کسى بعد از فوت به دیگرى ارث مى‏رسد معنیش این است که آن وارث در حکم آن ارث گذارنده در تمام جهات قرار مى‏گیرد و باید به مصالح آن مال از حفظ و رسیدگى و صرف در موارد صحیحه قیام و اقدام کند، و نیز تعلق ملکیت آن مال به همان نحو که بر او بود بر این نیز خواهد شد.

ارث در سلطنت و حکومت همین معنى را دارد، مى‏گویند: فلانى وارث سلطنت پدر شد، یا زید حکومت‏خود را به فرزندش به ارث سپرد، یا فلانى وارث علم پدر شد، یا فلانى از میان این همه فرزندان پدرش تنها وارث علوم و فنون او شد، یعنى آن علوم و فنون را این فرزند گرفت و از عهده آن برآمد.

منظور از ارث بردن قرآن

ارث قرآن مجید در این آیه مبارکه نیز همین‏طور است، یعنى خداوند عین آن حقیقتى را که از قرآن مجید بر پیغمبرش وارد کرده است از ظاهر آن مانند احکام عام و خاص، مجمل و مبین، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ، و قصص انبیاء و امت‏هاى گذشته، اخلاق و معارف دینى، توحید به تمام مراتب آن، و وعظ و وعد و وعید، مصالح و مفاسد و مراتب نفس و ظهور آن در عوالم دیگر، و از باطن قرآن مانند تاویل و تفسیر و کلیت و تطبیق و جرى و حقائق منطویه در آیات مانند حقیقت عالم طبع و عالم برزخ و صور مثالى، و عالم عقل و ملائکه و روح و مقامات آنها، و درجات ثواب‏کاران و درکات عاصیان و حقیقت و ادراک توحید خالص و واقعى و کیفیت احاطه اسماء و صفات الهى بر تمام عوالم و اندکاک اسماء و صفات در ذات، و حقیقت تجلى بر جمیع جهان‏ها، و آیات الهیه آفاقیه و انفسیه و غیر اینها، تمام این حقایق را خدا به وارثان قرآن سپرده است‏به طورى که جانشین و نازل منزله رسول خدا در همه این معانى خواهند بود، و حکم وجود باقیه رسول اکرم را در تکفل و حفظ و قیام به آن و اقدام به مصالح امت طبق مدلول آن را خواهند داشت.

بنابراین وارث قرآن یک نسخه تمام نما و کپیه وجود رسول خدا هستند، و قرآن به همان نحوه تجلى قرآن محکم و قرآن مفصل کتاب احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر [2]در وجود وارثین یکى پس از دیگرى متجلى خواهد شد، چون بین ارث گذارنده و وارث یک نسبت واقعى باید باشد، همه چیز به همه کس ارث نمى‏رسد، سلطنت‏به فرزند وزیر یا وکیل ارث نمى‏رسد، فن طب طبیب به فرزند فلان روفته‏گر ارث نمى‏رسد علم عالم به فرد جاهل و غیر قابل ارث نمى‏رسد.و از این دریچه مى‏توان تماشا کرد که وارثین قرآن مجید از تمام افراد بشر شبیه‏تر و نزدیک‏تر به پیغمبر اکرم بوده و بلکه در صفات و صفاى باطن و استعدادات تلقى حقایق و بواطن قرآن مانند رسول اکرم وسیع الصدر و قوى القلب مى‏باشند.

و بنابر همین نکته خدا مى‏فرماید: ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا

 

«کتاب را به بندگان برجسته و برگزیده که آنها را از میان جمیع بندگان خود اختیار و انتخاب نموده و صافى و پاک آنان را برداشتیم سپردیم‏»، چون معنى اصطفا برگزیدن و انتخاب چیز صافى و بى‏غل و غش مى‏باشد.و جمله من عبادنا ظاهرا بیانیه است چون عبادنا براى تشریف، اضافه شده است و مى‏خواهد بفرماید که: آن برگزیدگان و وارثان قرآن بندگانى هستند که به ما نسبت‏ بندگى و عبودیت دارند، مانند قول خداوند عزوجل:

و سلام على عباده الذین اصطفى [3]

«و سلام بر بندگان خدا آنان که برگزیده است‏خدا آنان را».


دانلود از سرور اول

دانلود کتاب امام شناسی جلد 4

دانلود کتاب امام شناسی جلد4

دانلود از سرور دوم


دانلود کتاب امام شناسی جلد 4

دانلود کتاب امام شناسی جلد4


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد