دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم
دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود کتاب امام شناسی جلد هشت

دانلود کتاب امام شناسی جلد هشت

فرمت کتاب: html

برای دانلود کتاب به انتهای مطلب بروید 

 امامت با استفاده از قرآن به راحتی قابل استفاده است.کتابی که در پیش روی شماست کتاب امام شناسی جلد هشت می باشد که جلد های دیگر آن نیز از همین وب قابل دانلود می باشد

مختصری درباره کتاب:

 قال الله الحکیم فى کتابه الکریم:

الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا. [1]

«امروز ناامید شده‏اند آنانکه کافر شده‏اند از دین شما! پس بنابراین از آنها مترسید و از من بترسید! در امروز من دین شما را براى شما کامل کردم، و نعمت‏خود را بر شما تمام نمودم، و پسندیدم و راضى شدم که اسلام دین شما باشد».

بازگشت به فهرست

روایات ابن شهر آشوب در باره آیه: الیوم اکملت لکم دینکم

ابن شهر آشوب گوید: ابو حاتم رازى روایت کرده است که حضرت جعفر بن محمد علیهما السلام اینطور قرائت کرده‏اند که: فاذا فرغت فانصب قال: فاذا فرغت من اکمال الشریعة فانصب لهم علیا اماما «چون فارغ شدى، نصب کن.حضرت فرمودند: پس زمانیکه فارغ شدى از کامل کردن شریعت، نصب کن براى مردم على را به منصب امامت‏».

الحمد لله الذى کون الاشیاء فخص من بینها تکوینکم.الرحمن الذى انزل علیه السکینة فضمن فیها تسکینکم.لین قلوبکم بقبول معرفته فالطف تلیینکم.و لقنکم کلمة توحیده فاحسن تلقینکم.و علم اذان الشهادة فاذن بلطفه تاذینکم.و ملککم فى دار الدین على سر (سریر - ظ) الاسلام فاتم دینکم!

«حمد و سپاس سزاوار خداوند است که اشیاء را بیافرید و از میان آنها شما را در عالم تکوین برگزیده و اختصاص داد! خداوند رحمان و بخشنده‏اى که آرامش و سکینه را بر عالم تکوین نازل کرد و سکون و آرامش شما را در آن سکینه قرار داد! دل‏هاى شما را براى قبول معرفت‏خودش نرم و قابل پذیرش و انعطاف نمود، و این نرمى را با لطف و نیکى خود برقرار کرد! کلمه توحید خود را بر شما وارد کرد و فهماند، و این فهماندن و تلقین را بر اساس نیک استوار ساخت! و اعلام شهادت را به شما بیاموخت، و با لطف خود این اعلام شهادت را به شما اعلام نمود! و در خانه و سراى دین شما را بر سر اسلام (بر سریر اسلام - ظ) برنشاند و سیطره داد، و پس دین شما را تمام نمود!»

ابو سعید خدرى و جابر انصارى گفته‏اند: چون آیه اکملت لکم دینکم فرود آمد پیغمبر صلى الله علیه و آله گفتند:

 

الله اکبر على اکمال الدین و اتمام النعمة و رضى الرب برسالتى و ولایة على بن ابیطالب بعدى.

«خداوند بزرگتر است از آنچه به وصف درآید بر کامل کردن دین و تمام نمودن نعمت‏خود و رضایت پروردگار به رسالت من و به ولایت على بن ابیطالب پس از من‏».

و این روایت را نطنزى در خصائص روایت کرده است.

و عیاشى از حضرت صادق علیه السلام درباره تفسیر این آیه روایت کرده است که فرمودند:

الیوم اکملت دینکم باقامة حافظه، و اتممت علیکم نعمتى بولایتنا، و رضیت لکم الاسلام دینا، اى تسلیم النفس لامرنا.

«امروز دین شما را با نصب کردن و بر پا داشتن حافظ آن کامل کردم، و نعمت‏خودم را بر شما به ولایت ما: اهل البیت تمام نمودم و راضى شدم که اسلام دین شما باشد، یعنى تسلیم نفوس شما براى اوامر ما دین شما باشد».

و از حضرت باقر و صادق علیه السلام آورده است که: نزلت هذه الآیة یوم الغدیر.و قال یهودى لعمر: لو کان هذا الیوم فینا لاتخذناه عیدا.فقال ابن عباس: و اى یوم اکمل من هذا العید؟

«این آیه در روز غدیر نازل شد، و یک مرد یهودى به عمر گفت: اگر این‏روز در میان ما بود ما آنرا عید مى‏گرفتیم.ابن عباس گوید: و کدام روزى از این عید کاملتر است‏» ؟

ابن عباس گوید: بعد از نزول این آیه رسول خدا صلى الله علیه و آله پس از هشتاد و یک روز رحلت کردند.[2]

 [1] ـ میانة‌ آیه‌ سوّم‌، از سورة‌ مائده‌: پنجمین‌ سوره‌ از قرآن‌ کریم

 [2] ـ مجلسی‌ در «بحار الانوار» گوید: این‌ گفتار مطابق‌ روایت‌ عامّه‌ است‌ که‌: ارتحال‌ رسول‌ خدا را در روز دوازدهم‌ ماه‌ ربیع‌ الاوّل‌ گرفته‌اند: اوّل‌ در «تفسیر ابن‌ کثیر دمشقی‌»، طبع‌ دارالفکر ج‌ 2، ص‌ 489 آورده‌ است‌ که‌: قَالَ ابن‌ جریر و غیر واحِدٍ: مات‌ رسول‌ الله‌ صلّی‌ الله‌ علیه‌ (وآله‌) وسلّم‌ بعد یوم‌ عَرَفَة‌ بأحد و ثمانین‌ یوماً . و بنابراین‌ مدّت‌ هشتاد و یک‌ روز را با روایات‌ شیعه‌ نیز می‌توان‌ تطبیق‌ داد.

کتاب فوق را می توانید از هر یک از سرور های زیر دانلود نمایید

دانلود از سرور اول

دانلود کتاب امام شناسی جلد هشت

دانلود کتاب امام شناسی جلد هشت

دانلود از سرور دوم

دانلود کتاب امام شناسی جلد هشت

دانلود کتاب امام شناسی جلد هشت


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد