دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم
دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

توبه و استغفار تنها عامل خوشبختى

توبه و استغفار تنها عامل خوشبختى 

 

در برخوردهایى که با بسیارى از جوانان داشتم ، چه دوستان دانشجو و روحانى که مشغول تحصیل علم و دانش براى دست یابى به مقامات علمى هستند ، و چه دوستان کاسب و تاجرى که سرگرم فعالیّت هاى اقتصادى و در تلاش براى رسیدن به کمالات معنوى مى باشند ; به سؤالات و اظهاراتى بر خوردم ، که مجموع آن ها در چند سؤال خلاصه مى شود:

 

ـ چرا ما در زندگى مادى و معنوى خویش توفیقات چشمگیرى نداریم؟!

 

ـ چرا به هر کارى که دست مى زنیم نتیجه مثبت و قطعى از آن نمى گیریم و گاهى نه تنها سود نمى بریم بلکه ضررهایى نیز متوجّه ما مى گردد؟!

 

ـ براى توفیقات بیشتر علمى و معنوى ، و پیشرفت هاى مادّى و اقتصادى چه راهى را باید پیمود تا سریع تر نتیجه گرفت؟

 

ـ علّت گرفتارى هاى ما و مشکلات متعددى که به صورت هاى مختلف دامنگیرمان مى گردد چیست؟

 

ـ آیا براى دست یافتن به روزى بیشتر ـ چه مادى و چه معنوى ـ مانعى در کار ماست تا آن را برطرف سازیم ، یا سببى لازم است تا آن را به دست آوریم؟

 

با مطالعات و تجربیاتى که در زندگى خود و دوستان جوانم داشتم ، و با کمک جستن و الهام از آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام)ـ که شفاى دلهاى مریض ، حیات قلبهاى مرده ، و درمان جسم و روح همه انسان هاست ـ به این نتیجه رسیدم :

 

* انحراف فکرى و عملى یکى از مهمترین عوامل فقر و بدبختى و عقب افتادگى جامعه مسلمانان مخصوصاً دوستان امیرالمؤمنین (علیه السلام)در زندگى فردى و اجتماعیست.

 

* فسادهاى عقیدتى و اخلاقى در افراد یک اجتماع، یکى از علل اساسى نزول بلا، قحطى و خشک سالیست.

 

* رواج فحشا و فساد در میان خانواده ها و محیط هاى کوچک و بزرگ اجتماع مسلمین ، یکى از موانع بزرگ استجابت دعا و مانعى بر نزول باران و یکى از اسباب مهم پدید آمدن امراض مختلف و بلاهاى خانمان برانداز است.

 

* گناه و معصیت، ابر سیاهى را بر فراز سر انسان مى فرستد که جلوى دیده گان او را گرفته و مانع تابش خورشید رحمت حق گشته، و اشراقات شمس ولایت ، الطاف خاصه امام عصر ارواحنا فداه ، را کم سو مى سازد.

 

* نافرمانى و سرپیچى از فرامین خداوند، انسان را از جادّه مستقیم سعادت و خوشبختى ، به درّه هاى شقاوت و بدبختى سرنگون مى سازد و از باغ هاى سرسبز امنیّت و رفاه، به صحراهاى سوزان سختى و تنگ دستى ، مى کشاند.

 

* یکى از علل کم سودى یا بى فایده گى تلاش هاى ما ، ارتکاب گناهان و اعمال ناشایستى است که شب و روز در هر کوى و برزن ، محل هاى کسب و تجارت، محیط هاى علم و دانش و مراکز ادارى مسلمین به چشم مى خورد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد