دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم
دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

استغفار ، بهترین دعا

 استغفار ، بهترین دعا 

 

آنچه بر اهمیّت این بحث مى افزاید این است که پیامبر گرامى و دلسوز (صلى الله علیه وآله وسلم) ، استغفار را بهترین دعا شمرده و مى فرمایند:

 

 خَیْرُ الدُّعاءِ الإِسْتِغْفارُ . (بحارالأنوار، ج 90 ، ص 190)

 

بهترین دعا استغفار است .

 

چرا که گناهان انسان یکى از موانع بزرگ استجابت تمام دعاها است و اجابت خواسته او رابه تأخیر مى اندازد ; و حتّى از برخى روایات استفاده مى شود : گاهى دعاى انسان مستجاب مى شود و مقدّر مى گردد که خواسته او اجابت شود، ولى قبل از آن که حاجتش روا گردد گناهى انجام مى دهد که باعث محرومیّت او از عطاى خداوند مى شود.

 

امام باقر (علیه السلام) ، در این زمینه مى فرمایند:

 

اِنَّ الْعَبْدَ لَیَسْئَلُ الحاجَةَ مِنْ حَوائِجِ الدُّنْیا فَیَکُونُ مِنْ شَأْنِ

اللهِ قَضائُها اِلى اَجَل قَریب اَوْ وَقْت بَطِئ فَیُذْنِبُ الْعَبْدُ عِنْدَ ذلِکَ ذَنْباً فیقولُ اللهُ لِلْمَلَکِ الْمُوَکَّلِ بِحاجَتِه: لاتُنْجِزُ لَهُ حاجَتَه وَاحْرِمْهُ ایّاها فَاِنَّهُ تَعَرَّضَ لِسَخَطى وَاسْتَوجَبَ الحِرمانَ مِنّى . (سفینة البحار ، ج 1 ، ص 489)

 

بنده اى حاجتى از حاجت هاى دنیایى را از خداوند درخواست مى کند، خدا هم چنین مقدر مى کند که در آینده نزدیک ( یا با تأخیر اندکى ) حاجتش روا گردد ، ولى این بنده در همان زمان ، گناهى مرتکب مى گردد. خداوند به فرشته اى که مأموریت داده حاجتش را برآورَد مى فرماید: حاجت او را روا مکن و از آن محرومش ساز ، چرا که او کارى کرد که در معرض غضب من قرار گرفت و مستحقّ محرومیّت از من شد .

 

پس اوّلین اثر گناه ، محرومیّت از استجابت دعا است ، در حالى که براى پیدایش کمالات مادى و معنوى در بنده مؤثرترین عامل ، دعا مى باشد . به همین خاطر است که از استغفار به عنوان بهترین دعا یاد شده است. زیرا کمترین اثر استغفار و طلب آمرزش از خدا این است که موانع استجابت دعا را از پیش پاى انسان برداشته و آثار مخرّب و نابود کننده گناه را از بین مى برد . علاوه بر این ، قلب شخص گناهکار را نورانى کرده ، فکر و نیّت او را براى اقبال به دعا و پیدایش حال مناجات با خدا آماده و مهیا ساخته و راه ارتباط با مولایش امام زمان (علیه السلام) را براى او هموار مى گرداند و او را با معدن خیرات مرتبط مى سازد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد