دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم
دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

استغفار واقعى از دیدگاه قرآن و روایات است؟

استغفار واقعى کدام است؟ 

  

اکنون که شرافت و فضیلتِ استغفار تا حدودى روشن گشت ، قبل از آن که آثار و برکات این ذکر پر بار را یادآور شویم ، خوب است بدانیم که در چه صورت استغفار انسان، رنگ حقیقت به خود مى گیرد و با گفتن آن مى توان به تمام آثار و خواص استغفار دست یافت؟

 

انسانى که گناه کرده و از جادّه مستقیم دین و ولایت به انحراف کشیده شده، با اندک تأمّلى در مى یابد که اگر به سوى خدا و احکام نورانى اسلام و مکتب پر بار اهل بیت (علیهم السلام) روى آورد و با خداى خود آشتى کند، خدا نیز از گذشته او چشم پوشیده و پشیمانى او را به عنوان کفّاره گناهانش پذیرفته و از عقوبت او صرف نظر مى فرماید.

 

توبه و بازگشت به سوى خدا، عبارت است از گرایش قلبى توبه کننده به نور معرفت و محبّت حقّ، و راه یابى به سرچشمه زلال هدایت و سعادت ; و نشان آن، ندامت باطنى و اظهارات شخص توبه کننده است. و بهترین لفظ براى اظهار این ندامت، همان ذکر « استغفار » است که خداوند در قرآن بدان سفارش کرده و از امّت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) خواسته است

 

که از این راه ندامت خویش را اظهار کنند و از خداى خویش بخواهند که از تقصیر آنان در گذرد و باران رحمت و مغفرتش را بر جسم و جانشان فرود آورد.

 

این ذکر شریف در کلمات نورانى پیامبر و اهل بیتش (علیهم السلام) با تعابیر گوناگون آمده است ، و هر تعبیرى حاکى از اظهار ندامت نسبت به گناه خاصّى است که در طول هفته و ساعات شبانه روز به تعداد خاصّى بدان سفارش شده است، که هر یک در جاى خود آثار فراوانى را به دنبال دارد و ما در انتهاى این کتاب به نمونه هایى از آن اشاره خواهیم کرد.

 

آنچه در این جا مهم است ، این که این اظهار ندامت و پشیمانى در صورتى رنگ حقیقت به خود مى گیرد که از دل برخاسته و در عمل نیز آثارش آشکار گردد. امّا کسى که در حال گناه، یا مصمّم بر تکرار گناهى است و نسبت به آن استغفار مى کند ، مثل کسى است که خداى خود را به باد تمسخر گرفته باشد .

 

امام صادق (علیه السلام) در سخن زیبایى به این نکته اشاره کرده ، مى فرمایند:

 

اَلتّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ کَمَنْ لا ذَنْبَ لَهُ، وَ الْمُقیمُ عَلى ذَنْب وَ هُوَ یَسْتَغْفِرُ کَالْمُسْتَهْزِءِ . (مستدرک سفینة البحار، ج 7، ص 601)

 

کسى که از گناهى توبه کند ، مثل کسى است که گناهى بر او نوشته نشده است ; و کسى که گناهى را ادامه مى دهد و در عین حال نسبت به آن استغفار مى کند مثل کسى است که ( خداى خودش را ) مسخره مى کند .

 

بى جهت نیست که در برخى روایات که حاوى دستور بعضى از نسخه هاى استغفار هستند این نکته یادآورى شده است ، که گفتن این استغفار در صورتى مؤثر است که گوینده نسبت به گذشته خود پشیمان شده و در دل ، حالت نفرتى نسبت به گناهش پیدا کند.

 

امام صادق (علیه السلام) در سخن حکمت بار خویش چنین مى فرمایند:

 

ما مِنْ مُؤْمِن یُقارِفُ فى یَوْمِهِ و لَیْلَتِه أَرْبَعینَ کَبیرَة فیقُولُ و هُوَ نادِمٌ: « أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الحَىُّ الْقَیُّومُ، بدیعُ السَّمواتِ و الأَرْضِ، ذُوالجَلالِ و الإِکْرامِ، و أَسْأَلُهُ أَنْ یُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ أَنْ یَتُوبَ عَلَىَّ » إِلاّ غَفَرَها اللهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ، و لا خَیْرَ فیمَنْ یُقارِفُ فى کُلِّ یَوْم أَکْثَرَ مِنْ أَرْبَعینَ کَبیرة . (المحجة البیضاء، ج 7، ص 26)

 

هر مؤمنى که در شب و روزش چهل گناه کبیره انجام دهد و با حالت ندامت و پشیمانى ( و نفرت از گناه خویش ) بگوید:

 

« أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى ... از خدا طلب آمرزش مى کنم ، خدائى که معبودى جز او نیست ، زنده اى ازلى و ابدى و سرپرستى بى مانند است ، پدید آورنده آسمان و زمین ، صاحب جلال و عظمت و مهمان نوازى بخشنده است ، از او در خواست مى کنم که بر محمّد و آل محمّد (علیهم السلام) درود فرستد و توبه مرا بپذیرد » ; خداوند او را مى بخشد و کسى که در روز، بیش از چهل گناه کبیره انجام دهد، خیرى در او نیست.

نظرات 1 + ارسال نظر
hashemzadeh شنبه 12 بهمن 1392 ساعت 21:54 http://www.uploadkadeh.ir

نیاز به یه سرور قدرتمند رایگان داری ؟ پیشنهاد میکنم که حتما برو به لینک http://uploadkadeh.ir/premium.html
امکاناتی که در اختیارت قرار میگیره : صد گیگابایت فضا ، سایز هر فایل برای آپلود تا 2 گیگابایت ، آپلود همزمان 5 فایل ، قالیت ریموت آپلود ( آپلود از سایت های دیگر ) ، امکان پوشه سازی ، امکان تغییر نام فایل ها بعد از آپلود ، کد پخش انلاین آهنگ توی وبلاگ شما ، ماندگاری طولانی فایل ها ، دانلود بدون دردسر با سرعت حداقل پانصد کیلوبایت ، به زودی سیستم کسب درامد هم راه اندازی میشه . این فرصت ویژه را از دست ندهید. www.uploadkadeh.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد