استغفار براى پدر و مادر
یکى از حقوقى که پدر و مادر بر فرزند خویش دارند این است که در زمان حیات و بعد از مرگشان ، براى آن ها استغفار کند.
خداوند براى بیان اهمیّت این مطلب به استغفار پیامبر اولوالعزم خویش ، حضرت ابراهیم (علیه السلام) ، براى پدر و مادرش ، اشاره مى کند:
( رَبَّنَا اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الحِسابُ ) . (سوره ابراهیم ، آیه 41)
پروردگارا ! من و پدر و مادرم و تمام مؤمنین را روزى که همه در برابر تو براى حساب مى ایستند ، ببخش و بیامرز .
در جاى دیگر خداوند طلب آمرزش پیامبر بزرگ خویش حضرت نوح (علیه السلام) را براى پدر و مادرش، چنین بازگو مى کند:
( رَبِّ اغْفِرلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ ) . (سوره نوح ، آیه 28)
اى پروردگارم ، من و پدر و مادرم و هر کس که با ایمان ( به تو ) داخل خانه ام مى شود و همه مردان و زنان با ایمان را ببخش و بیامرز .
از این آیات و مدارک بسیار دیگرى استفاده مى شود :
استغفار فرزند براى پدر و مادر ، مخصوصاً بعد از مرگ آنان ارزش والایى در پیشگاه خداوند دارد و باعث آمرزش و نجات آنان از گرفتارى هاى عالم برزخ و قیامت مى شود ، و برکات فراوانى را براى خودِ انسان به ارمغان مى آورد.
حقّ پدر و مادر به قدرى عظیم است که ترک استغفار براى آنان بعد از مرگشان شدیداً نکوهش شده است و چنانچه با علم و آگاهى باشد ، به عاق والدین منجر مى گردد.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) مى فرمایند:
إِنَّ الرَّجُلَ یَکُونَ بارّاً بِوالِدَیْهِ وَ هُما حَیّانِ فَإِذا ماتا وَ لَمْ یَسْتَغْفِرْ لَهُما کُتِبَ عاقّاً لَهُما ، إِنَّ الرَّجُلَ یَکُونُ عاقّاً لَهُما فى حَیاتِهِما فَاِذا ماتا وَ أَکْثَرَ الإِسْتِغْفارَ لَهُما کُتِبَ بارّاً . (کافى ، ج 2 ، ص 163)
به راستى ، مردى در زمان حیات پدر و مادرش فرزند نیکوکارى است و به آنان احسان و نیکى مى کند ، ولى زمانى که ( پدر و مادرش ) مى میرند و برایشان استغفار نمى کند ، نام او در زمره کسانى ثبت مى شود که عاقّ والدین و آزار دهنده پدر و مادرشان بوده اند . و شخصى در زمان حیات پدر و مادرش آنان را آزار مى داده است ، امّا بعد از مرگشان فردى نیکوکار نوشته مى شود ، زیرا براى والدین خود زیاد استغفار کرده و آمرزش طلبیده است .