دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم
دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود کتاب الله شناسی جلد اول-سیّد محمّد حسین‌ حسینیّ طهرانیّ

دانلود کتاب الله شناسی جلد اول-سیّد محمّد حسین‌ حسینیّ طهرانیّ


فرمت: pdf

  

تحیّات‌ زاکیات‌ و صلوات‌ مبارکات‌ بر انبیاء عظام‌ و فرشتگان‌ ملا اعلی‌ باد که‌ با اعانت‌ و یاری‌ در ارسال‌ وحی‌ و تبلیغ‌ آن‌ به‌ بنی‌ نوع‌ انسان‌، افراد بشر را از زندان‌ سبعیّت‌ و بهیمیّت‌ و شیطنت‌ رهانیده‌، و به‌ طرق‌ معرفت‌ و شناخت‌ عبودیّت‌ وارد کرده‌، و او را مستعدّ و قابل‌ بهره‌برداری‌ از جمیع‌ مواهب‌ الهیّه‌ و تمتّعات‌ سبحانیّه‌ نموده‌اند. بالاخصّ سیّد رُسل‌ و هادی‌ سُبل‌ و عقل‌ کلّ، بدایة‌ البدایات‌ و نهایة‌ النّهایات‌: حضرت‌ مُحمّد بنِ عبدِالله‌ صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلّم‌؛ و صِنو، و شقیق‌، و وصیّ، و وزیر، و صِهر، و ولیّ، و برادر، و خلیفه‌اش‌: علیّ بن‌ أبی‌ طالب‌ أمیرالمومنین‌ که‌ گوی‌ سبقت‌ را از همگان‌ ربوده‌، و در مقام‌ عزّ حضرت‌ ذوالجلال‌ نشسته‌، و لوای‌ حمد را بدست‌ خود برافراشته‌، و حائز مقام‌ محمود و شفاعت‌ کبری‌ شده‌اند.

 و بر اولاد طاهرین‌ آنها، ائمّة‌ معصومین‌ سلام‌ الله‌ علیهم‌ أجمعین‌؛ لاسیّما حضرت‌ بقیّة‌ الله‌ فی‌ الارضین‌ حُجّة‌ بنِ الحسنِ العسکریّ أرواحنا فداه‌، که‌ امام‌ زنده‌، و واسطة‌ فیض‌، و مفیض‌ رحمت‌ و وجود از عالم‌ بالا، و پخش‌ آن‌ به‌ ماهیّات‌ امکانیّه‌، و توسیع‌ نور رحمت‌ الهیّه‌ از مقام‌ غیب‌ الغیوب‌ و کنز مخفیّ به‌ شبکه‌های‌ عالم‌ کثرات‌، به‌ مقدار قابلیّت‌ و استعداد می‌باشند. وَ إِن‌ مِن‌ شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَآئِِنُهُ و وَ مَا نُنَزِّلُهُ و ´ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ.4  «و هیچ‌ چیز وجود ندارد مگر آنکه‌ خزینه‌های‌ آن‌ در نزد ما موجود می‌باشد. و ما آنرا فرود نمی‌آوریم‌ مگر به‌ اندازة‌ معلوم‌ و معیّن‌.» و برحسب‌ اراده‌ و مشیّت‌ حق‌ تعالی‌ و تقدّس‌، آن‌ خزائن‌ جُود و رحمت‌ را به‌ ذرّه‌ ذرّة‌ از ماهیّات‌ عالم‌ وجود، نازل‌ و به‌ هر یک‌ بقدر قوّه‌ و اندازة‌ مقرّره‌، توزیع‌ و معیّن‌ داشته‌اند.مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَـو'ةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی‌ زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ.5

 

 باری‌، چون‌ این‌ حقیر ناچیز از زمان‌ مراجعت‌ از نجف‌ اشرف‌ که‌ در شهر شوّال‌ المکرّم‌ سنة‌ یکهزار و سیصد و هفتاد و شش‌ بود،6 تا بحال‌ که‌ ماه‌ ربیع‌الاوّل‌ از سنة‌ یکهزار و چهار صد هجریّة‌ قمریّه‌ است‌، مدار بحث‌ و گفتگوی‌ خود را با برادران‌ و عزیزان‌ روحانی‌ و سروران‌ ایمانی‌، بر اساس‌ تفسیر آیات‌ قرآن‌ و بحث‌ و تنقیح‌ روایات‌ واردة‌ از معصومین‌ صلوات‌ الله‌ و سلامه‌ علیهم‌ أجمعین‌ قرار داده‌ و أحیاناً با بحث‌های‌ فلسفی‌ و علمی‌ از یکطرف‌ و با مذاکرات‌ ذوقی‌ و عرفانی‌ از طرف‌ دیگر، تطابق‌ آیات‌ الهیّه‌ و اخبار نبویّه‌ و حقائق‌، چه‌ از ناحیة‌ استدلال‌ فکریّ و ذهنیّ و چه‌ از ناحیة‌ وجدان‌ و مشاهدة‌ ضمیر، روشن‌ و آشکارا می‌شد. و بارها در ادوار مختلف‌، دوره‌هائی‌ از بحث‌ها در پیرامون‌ مسألة‌ توحید و ولایت‌ و معاد و تفسیر بسیاری‌ از قرآن‌ کریم‌ و بسیاری‌ از مسائل‌ فقهیّه‌ و علمیّه‌ داشته‌ایم‌. و با وجود مراجعه‌ بر تفاسیر که‌ به‌ سی‌ دوره‌ بالغ‌ می‌شد، بیشتر از همه‌ تفسیر «المیزان‌ فی‌ تفسیر القرءَان‌» تألیف‌ حضرت‌ استاد م: آیة‌ الله‌ العظمی‌ علاّمه‌ سیّد محمّد حسین‌ طباطبائی‌ تبریزی‌ أمدَّ اللهُ فی‌ ظلالهِ السّامیةِ موجب‌ بحث‌ و نظر قرار می‌گرفت‌. و حقّاً این‌ تفسیر در نزد حقیر بسیار مُعجب‌ و زیبا و عالی‌ و لطیف‌ است‌، و در میان‌ سائر تفاسیر جلوة‌ خاصّی‌ دارد. لذا در اوّل‌ وهله‌ بر آن‌ شدیم‌ که‌ یکدوره‌ تفسیر قرآن‌ به‌ زبان‌ پارسی‌ و با قلم‌ و انشاء سلیس‌ ـ نه‌ بطور ترجمه‌ ـ از «المیزان‌» که‌ حاوی‌ جمیع‌ مطالب‌ و نکات‌ آن‌ تفسیر باشد تحریر شود، تا برادران‌ پارسی‌ زبان‌ از منابع‌ حقائق‌ این‌ تفسیر استفادة‌ شایان‌ بنمایند.

سپس‌ از این‌ منظور، به‌ جهاتی‌ انصراف‌ حاصل‌ شد؛ و بنا بر آن‌ گذاردیم‌ که‌ در هر یک‌ از مباحث‌ اعتقادی‌ و احکام‌ عبادی‌ و مسائل‌ اخلاقی‌ و اجتماعی‌، جدا جدا رساله‌ای‌ بنگاریم‌ که‌ در هر یک‌ از آنها بطور مستوفی‌ از آن‌ موضوع‌ و احکام‌ واردة‌ در آن‌، بحث‌ شود تا با مطالعة‌ آن‌، اشکالات‌ و شبهات‌ و سؤالات‌ مرتفع‌ گردیده‌ و بطور واضح‌ و روشن‌، اطّلاعات‌ کافی‌ و وافی‌ در جوانب‌ آن‌ مسأله‌ را روشنگر باشد.

این کتاب را می توانید از هر یک از سرور های زیر دانلود بفرمایید

دانلود از سرور اول

دانلود کتاب الله شناسی جلد اول-سیّد محمّد حسین‌ حسینیّ طهرانیّ

دانلود از سرور دوم

دانلود کتاب الله شناسی جلد اول-سیّد محمّد حسین‌ حسینیّ طهرانیّ



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد