دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد 1تا 27
نام کتاب: تفسیر نمونه حضرت آیة الله مکارم شیرازی جلد 3(جلد سوم)
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد1تا 5 (با فرمت ورد،قابل ویرایش و کپی برداری می باشد)
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد4 |
||
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد5 |
||
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد3 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1تا27 با فرمت html (قابلیت ویرایش متن و کپی کردن متن داخل ورد می باشد)
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد16 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد17 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد3 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد18 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد4 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد19 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد5 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد20 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد6 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد21 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد7 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد22 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد8 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد23 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد9 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد24 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد10 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد25 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد11 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد26 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد12 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد27 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد13 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد14 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد15 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه با فرمت pdf(غیر قابل ویرایش،برای مطالعه)
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد16 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد17 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد3 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد18 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد4 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد19 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد5 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد20 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد6 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد21 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد7 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد22 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد8 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد23 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد9 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد24 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد10 |
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد25 |
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد11 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد26 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد12 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد27 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد13 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد14 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد15 |
|
|
قسمتی از برگزیده تفسیر نمونه جلد 3 (جلد سوم) :
لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شى فإ ن الله به علیم (92)
ترجمه :
هرگز به (حقیقت ) نیکوکارى نمى رسید مگر اینکه از آنچه دوست مى دارید (در راه خدا) انفاق کنید، و آنچه انفاق مى کنید خداوند از آن با خبر است .
تفسیر :
یک نشانه ایمان
در آیات گذشته بحثهایى درباره ایمان و کفر و نشانه ها و آثار آن و بخشى از سرگذشت انبیاء آمده بود، و در این آیه به یکى از طرق وصول به حقیقت ایمان و مقام بر و نیکوکارى اشاره مى کند؛ همان چیزى که بهترین نشانه شخصیت و عواطف انسانى ، و تقوا به اسلام است . آیه مى گوید: (شما هرگز به حقیقت (بر) و (نیکى ) نمى رسید مگر اینکه از آنچه دوست مى دارید در راه خدا انفاق کنید) (لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون ) واژه (بر) در اصل به معنى (وسعت ) است ، و لذا صحراهاى وسیع را (بر) (بفتح ب ) مى گویند، و به همین جهت به کارهاى نیک که نتیجه آن گسترده است و به دیگران مى رسد (بر) (بکسر ب ) گفته مى شود، و تفاوت میان (بر) و (خیر) از نظر لغت عرب این است که بر نیکوکارى تواءم با توجه و از روى قصد و اختیار است ، ولى (خیر) به هر نوع نیکى که به دیگرى بشود اگر چه بدون توجه باشد، اطلاق مى گردد.
در این که مقصود در اینجا از کلمه (بر) چیست ؟ مفسران گفتگوى بسیار دارند، بعضى آن را به معنى بهشت ، و بعضى به معنى پرهیزکارى و تقوى ، و بعضى به معنى پاداش نیک گرفته اند، ولى آنچه از آیات قرآن استفاده مى شود این است که بر معنى وسیعى دارد و به تمام نیکیها اعم از ایمان و اعمال پاک گفته مى شود، چنانکه از آیه 177 سوره بقره استفاده مى شود که ایمان به خدا، و روز جزا، و پیامبران ، و کمک به نیازمندان ، و نماز و روزه ، و وفاى به عهد، و استقامت در برابر مشکلات و حوادث همه از شعب بر محسوب مى شوند.
بنابراین رسیدن به مقام نیکوکاران واقعى ، شرایط زیادى دارد که یکى از آنها انفاق کردن از اموالى است که مورد علاقه انسان است ، زیرا عشق و علاقه واقعى به خدا، و احترام به اصول انسانیت و اخلاق ، آنگاه روشن مى شود که انسان بر سر دو راهى قرار گیرد، در یک طرف مال و ثروت یا مقام و منصبى قرار داشته باشد که مورد علاقه شدید او است ، و در طرف مقابل خدا و حقیقت و عواطف انسانیت و نیکوکارى ، اگر از اولى بخاطر دومى صرف نظر کرد معلوم مى شود که در عشق و علاقه خود صادق است ، و اگر تنها در این راه از موضوعات جزئى حاضر بود صرف نظر کند، معلوم مى شود عشق و علاقه معنوى او نیز به همان پایه است و این مقیاسى است براى سنجش ایمان و شخصیت .
در پایان آیه براى جلب توجه انفاق کنندگان مى فرماید: (آنچه در راه خدا انفاق مى کنید (کم یا زیاد از اموال مورد علاقه یا غیر مورد علاقه ) از همه آنها آگاه است ) (و ما تنفقوا من شى فان الله به علیم ).
و بنابراین هرگز گم نخواهد شد و نیز چگونگى آن بر او مخفى نخواهد ماند.
و من الله التوفیق