دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم
دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود کتاب امام شناسی جلد 12

نام : کتاب امام شناسی جلد 12

فرمت: html

تعداد صفحات: 

 

برای دانلود کتاب امام شناسی جلد 12 به انتهای مطلب بروید

قسمت از کتاب امام شناسی جلد 12

اختصاص علم غیب به خدا و اعطاء آن به رسولان

قال‌ الله‌ الحکیم‌ فی‌ کتابه‌ الکریم‌:

عَـ'لِمُ الْغَیْبِ فَلاَ یُظْهِرُ عَلَی‌ غَیْبِهِ أَحَدًا إِلاَّ مَنِ ارْتَضَی‌' مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ و  یَسْلُکُ مِنْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا * لِیَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالاَتِ رَبِّهِمْ وَ أَحَاطَ بِمَا لَدَیْهِمْ وَ أَحْصَی‌' کُلَّ شَیْءٍ عَدَدًا.[1]

«خداوند عالِم‌ به‌ تمام‌ غیب‌ است‌ و بس‌ ، پس‌ بر غیب‌ خود هیچکس‌ را واقف‌ نمی‌گرداند مگر آن‌ رسولی‌ را که‌ بپسندد و انتخاب‌ و اختیار نماید‌، که‌ در این‌ صورت‌ در پیش‌ رو و در پشت‌ سر آن‌ رسول‌ (از فرشتگان‌ خود) محافظ‌ و پاسدار میگمارد‌. تا بداند که‌: آن‌ رسولان‌‌، پیغامها و مأموریّت‌های‌ پروردگار خود را به‌ طور تحقیق‌ و کامل‌ ابلاغ‌ کرده‌اند‌؛ و خداوند به‌ آنچه‌ در نزد رسولان‌ است‌ إحاطه‌ و هیمنه‌ دارد و تعداد و شمارش‌ هر چیز را میداند.»

صدر این‌ آیه‌ میرساند که‌ خداوند به‌ تنهائی‌ عالم‌ الغیب‌ است‌ آنهم‌ به‌ همة‌ أنواع‌ غیب‌‌؛ بالاخصّ با قرار دادن‌ و نشاندن‌ اسم‌ ظاهر  غَیْبِهِ  بجای‌ ضمیر‌، که‌ نفرموده‌ است‌:  فَلاَ یُظْهِرُ عَلَیْهِ  این‌ معنی‌ مشهود است‌‌. و سپس‌ میگوید‌: هر کس‌ را که‌ بپسندد و مورد رضای‌ خاطر او باشد از رسولانِ به‌ سوی‌ خلق‌ خود‌، او را بر علم‌ غیب‌ خود مطّلع‌ میکند و او را مسلّط‌ بر غیب‌ نموده‌ پرده‌ از جلوی‌ دیدگان‌ او بر میگیرد‌؛ و بنابراین‌ از علم‌ غیب‌ خود به‌ او میدهد‌.

و در صورت‌ پرده‌برداشتن‌ و اظهار علم‌ غیب‌ را بر رسولان‌‌، خداوند دو دسته‌ رَصَد و مراقب‌ بر آنها میگمارد‌: یک‌ دسته‌ محافظینی‌ هستند از فرشتگان‌ که‌ در پیش‌ روی‌ آنها بعد از وقوفِ بر غیب‌‌، میگمارد که‌ در أدای‌ آن‌ مأموریّت‌ و ابلاغ‌ آن‌ علم‌ به‌ مردم‌‌، شیاطین‌ در ذهنشان‌ وسوسه‌ نکنند و آن‌ علم‌ پاک‌ و صافی‌ را به‌ هواجس‌ نفسانی‌ و هوای‌ شیطانی‌ مکدّر و تیره‌ نسازند‌. دستة‌ دوّم‌ محافظان‌ و پاسدارانی‌ هستند که‌ از پشت‌ سر آنها‌، یعنی‌ قبل‌ از وقوف‌ بر غیب‌‌، بین‌ مصدر وحی‌ و تنزیل‌ و بین‌ آنها قرار میدهد تا وحی‌ در سیر نزولی‌ در عوالم‌ خود تا به‌ قلب‌ رسول‌ برسد بدون‌ تصرّف‌ و دخالت‌ موجودات‌ عالَم‌ عِلْوی‌ باشد‌. این‌ دسته‌ از محافظان‌ فرشتگانی‌ هستند که‌ در انزالِ وحی‌ و سیر آن‌ در مراتب‌ و درجات‌ تا به‌ رسول‌ ابلاغ‌ شود‌، دخیل‌ می‌باشند‌.

دانلود کتاب امام شناسی جلد 12
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد