نام : کتاب امام شناسی جلد 18
فرمت: html
تعداد صفحات:
برای دانلود کتاب امام شناسی جلد 18به انتهای مطلب بروید
قسمت از کتاب امام شناسی جلد 18
تفسیر علامة طباطبائی از آیة: و البلِد الطیِّب
علاّمه آیة الله طباطبائی - أعلی الله درجته - در تفسیر این آیات فرمودهاند:
در کلام خدای تعالی: «وَ هُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ» تا آخر آیه دلالت است برای بیان ربوبیّت خداوند از جهت عود و بازگشت، همان طور که در کلام خدای تعالی: «إنَّ رَبَّکُمُ اللهُ»[2] تا آخر آیه بیان ربوبیّت او بود از جهت ابتدا و آغاز خلقت. و کلام او بُشْراً اصلش بُشُر با دو ضمّه است جمیع بشیر مانند نُذُر که جمع نذیر میباشد. و مراد از رحمت او باران است. و مراد از کلام او: «بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ» یعنی پیش از نزول باران. و در آن استعارة تخییلیّه است به تشبیه کردن باران به انسان غائبی که اهل و عیال او انتظار قدومش را دارند، و او میآید و در برابرش بشیری است که به قدومش بشارت میدهد.
و معنی إقْلال حمل است، و سَحَاب و سَحَابَة، غَمَام و غَمامَه است مانند تَمْر و تَمْرَة. و سنگین بودن ابر به اعتبار حمل آب سنگین است. و «لِبَلَدِ مَیِّتٍ» یعنی بهجهت بلد میّت یا به سوی بلد میّت. و بقیّة فقرات آیه ظاهر است (و نیازی به تفسیر ندارد).
و مَساق این آیه استدلال است از زنده شدن زمین بر جواز زنده شدن مردگان، زیرا هر دو مسأله از نوع واحد میباشد. وَ حُکْمُ الامْثَالِ فِی مَایَجُوزُ وَ مَا لاَیَجُوزُ وَاحِدٌ »[3]. به علّت آنکه زنده شدن کسانی که مرگ بر آنان عارض شده است عبارت از نوپدید آوردن چیزی که از اصلش منعدم و نابود شده است نمیباشد، چون نفوسشان و أرواحشان باقی و محفوظ است و اگر چه أبدانشان تغییر کرده است، همچنان که نباتات هم در زمستان آنچه در ظاهر زمین دارند تغییر میکند، اما اصل آنها که روح زندة نباتی است، و از نشو و نما باز ایستاده است باقی میماند، و پس از آن در بهار، حیات فعّاله و روح نشو و نما بدان بازگشت مینماید.
همینطور خداوند مردگان را بیرون میآورد. بنابراین احیاء مردگان در حشر کُلِّی در روز قیامت و بعث نیست مگر مثل احیاء زمین مرده در بعث جزئی آن که پس از هر سال عود میکند.
و از برای این گفتار ما تتمّهای است که انشاءالله تعالی در جای دگر از آن بحث خواهد شد.