دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد 1تا 27
نام کتاب: تفسیر نمونه حضرت آیة الله مکارم شیرازی جلد 6 (جلد ششم)
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد1تا 5 (با فرمت ورد،قابل ویرایش و کپی برداری می باشد)
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد4 |
||
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد5 |
||
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد3 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1تا27 با فرمت html (قابلیت ویرایش متن و کپی کردن متن داخل ورد می باشد)
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد16 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد17 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد3 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد18 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد4 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد19 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد5 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد20 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد6 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد21 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد7 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد22 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد8 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد23 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد9 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد24 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد10 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد25 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد11 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد26 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد12 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد27 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد13 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد14 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد15 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه با فرمت pdf(غیر قابل ویرایش،برای مطالعه)
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد16 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد17 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد3 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد18 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد4 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد19 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد5 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد20 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد6 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد21 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد7 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد22 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد8 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد23 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد9 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد24 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد10 |
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد25 |
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد11 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد26 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد12 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد27 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد13 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد14 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد15 |
|
|
قسمتی از برگزیده تفسیر نمونه جلد 6 (جلد ششم) :
و هو الذى انشا جنت معروشت و غیر معروشت و النخل و الزرع مختلفا اکله و الزیتون و الرمان متشبها و غیر متشبه کلوا من ثمره اذا اثمر و اتوا حقه یوم حصاده و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین (آیه 141)
ترجمه :
او است که باغهاى معروش (باغهائى که درختانش روى داربستها قرار مى گیرند) و باغهاى غیر معروش (درختانى که نیاز به داربست ندارند) آفرید، و همچنین نخل و انواع زراعت را که از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند و (نیز) درخت زیتون و انار را که از جهتى با هم شبیه و از جهتى تفاوت دارند (برگ و ساختمان ظاهریشان شبیه یکدیگر است در حالى که طعم میوه آنها فوق العاده متفاوت ) از میوه آن به هنگامى که به ثمر مى نشیند بخورید و حق آن را به هنگام درو بپردازید، اسراف نکنید که خداوند مسرفین را دوست نمى دارد.
تفسیر :
یک درس بزرگ توحید
در این آیه به چند موضوع اشاره شده است که هر کدام در حقیقت نتیجه دیگرى است .
نخست مى گوید: خداوند همان کسى است که انواع باغها و زراعتها با درختان گوناگون آفریده است که بعضى روى داربستها قرار گرفته ، و بام منظره
بدیع و دل انگیز خود چشمها را متوجه خویش مى سازند، و با میوه هاى لذیذ و پر برکت کام انسان را شیرین مى کنند، و بعضى بدون احتیاج به داربست بر سر پا ایستاده و سایه بر سر آدمیان گسترده ، و با میوه هاى گوناگون به تغذیه انسان خدمت مى کنند (و هو الذى انشا جنات معروشات و غیر معروشات ).
مفسران در تفسیر کلمه معروش و غیر معروش سه احتمال داده اند:
1 - همان که در بالا به آن اشاره شد، یعنى درختانى که روى پاى خود نمى ایستند و نیاز به داربست دارند، و درختانى که بدون نیاز به داربست روى پاى خود مى ایستند. (زیرا عرش در لغت به معنى برافراشتن و هر موجود برافراشته است و به همین جهت به سقف و یا تخت پایه بلندعرش گفته مى شود
2 - منظور از معروش درخت اهلى است که به وسیله دیوار و امثال آن در باغها حفاظت مى شود و غیر معروش درختان بیابانى و جنگلى و کوهستانى است .
3 - معروش درختى است که بر سر پا ایستاده و یا به روى زمین بلند شده اما غیر معروش درختى است که به روى زمین مى خوابد و پهن مى شود.