دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد 1تا 27
نام کتاب: تفسیر نمونه حضرت آیة الله مکارم شیرازی جلد 7 (جلد هفتم)
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد1تا 5 (با فرمت ورد،قابل ویرایش و کپی برداری می باشد)
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد4 |
||
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد5 |
||
دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد3 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1تا27 با فرمت html (قابلیت ویرایش متن و کپی کردن متن داخل ورد می باشد)
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد16 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد17 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد3 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد18 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد4 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد19 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد5 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد20 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد6 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد21 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد7 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد22 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد8 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد23 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد9 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد24 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد10 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد25 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد11 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد26 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد12 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد27 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد13 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد14 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد15 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه با فرمت pdf(غیر قابل ویرایش،برای مطالعه)
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد16 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد2 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد17 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد3 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد18 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد4 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد19 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد5 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد20 |
||
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد6 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد21 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد7 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد22 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد8 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد23 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد9 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد24 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد10 |
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد25 |
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد11 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد26 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد12 |
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد27 |
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد13 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد14 |
|
|
|
دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد15 |
|
|
قسمتی از برگزیده تفسیر نمونه جلد 7 (جلد هفتم) :
و اذا اءخذ ربک من بنى اءدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم على انفسهم الست بربکم قالوا بلى شهدنا اءن تقولوا یوم القیمة انا کنا عن هذا غفلین (172)
اءو تقولوا إ نما اءشرک اباؤ نا من قبل و کنا ذریة من بعدهم اء فتهلکنا بما فعل المبطلون (173)
و کذلک نفصل الایت و لعلهم یرجعون (174)
ترجمه :
172- به خاطر بیاور زمانى را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم ، ذریه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خویشتن ساخت (و فرمود:) آیا من پروردگار شما نیستم ؟! گفتند آرى ، گواهى مى دهیم (چرا چنین کرد؟) براى اینکه در روز رستاخیز نگوئید ما از این غافل بودیم (و از پیمان فطرى توحید و خداشناسى بى خبر).
173- یا نگوئید پدران ما قبل از ما بت پرستى را اختیار کردند و ما هم فرزندانى بعد از آنها بودیم (و چاره اى جز پیروى از آنان نداشتیم ) آیا ما را به آنچه باطلگرایان انجام دادند مجازات مى کنى .
174- و اینچنین آیات را توضیح مى دهیم و شاید به سوى حق باز گردند (و بدانند نداى توحید در درون جانشان از روز نخست بوده است ).
تفسیر
پیمان نخستین و عالم ذر
آیات فوق در حقیقت اشاره اى به توحید فطرى و وجود ایمان به خدا در اعماق روح آدمى است و به همین جهت بحثهائى را که در آیات گذشته این سوره در زمینه توحید استدلالى بوده است تکمیل مى کند.
گرچه در تفسیر این آیه بحثها و گفتگوهاى فراوان و داغى در میان مفسران به راه افتاده و احادیث گوناگونى در این باره وارد شده ولى ما سعى مى کنیم نخست تفسیر اجمالى آیه و بعد مهمترین بحثهاى مفسران و سپس انتخاب خودمان را به طور فشرده و مستدل در اینجا بیاوریم .
خداوند روى سخن را در این آیه به پیامبر کرده ، نخست چنین مى گوید: (به خاطر بیاور موقعى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنها را بر گرفت و آشکار ساخت و آنها را گواه بر خویشتن نمود و از آنها پرسید: آیا من پروردگار شما نیستم ؟ آنها همگى گفتند آرى گواهى مى دهیم ). (و اذ اخذ ربک من بنى آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم على انفسهم الست بربکم قالوا بلى شهدنا).
(ذریة ) چنانکه دانشمندان لغت گفته اند در اصل به معنى (فرزندان کوچک و کم سن و سال ) است ، ولى غالبا به همه فرزندان گفته مى شود، گاهى به معنى مفرد و گاهى به معنى جمع استعمال مى گردد اما در اصل معنى جمعى دارد.
درباره ریشه اصلى این لغت احتمالات متعددى داده شده است بعضى آن را از (ذرء) (بر وزن زرع ) به معنى آفرینش مى دانند بنابراین مفهوم اصلى (ذریه ) با مفهوم مخلوق و آفریده شده برابر است .
و بعضى آن را از (ذر) (بر وزن شر) که به معنى موجودات بسیار کوچک
همانند ذرات غبار و مورچه هاى بسیار ریز مى باشد دانسته اند، از این نظر که فرزندان انسان نیز در ابتداء از نطفه بسیار کوچکى آغاز حیات مى کنند.
سومین احتمال که درباره آن داده شده این است که از ماده (ذرو) (بر وزن مرو) به معنى پراکنده ساختن گرفته شده و اینکه فرزندان انسان را ذریه گفته اند به خاطر آن است که آنها پس از تکثیر مثل به هر سو در روى زمین پراکنده مى شوند.
سپس اشاره به هدف نهائى این سؤ ال و جواب و گرفتن پیمان از فرزندان آدم در مسئله توحید نموده مى فرماید: (این کار را خداوند به این جهت انجام داد که در روز قیامت نگوئید ما از این موضوع (توحید و شناسائى خدا) غافل بودیم ) (ان تقولوا یوم القیامة انا کنا عن هذا غافلین )
در آیه بعد اشاره به هدف دیگر این پیمان کرده ، و مى گوید: (این پیمان را به خاطر آن گرفتیم که نگوئید: پدران ما پیش از ما بت پرست بودند و ما هم فرزندانى بعد از آنها بودیم و چاره اى جز تبعیت از آنها نداشتیم آیا ما را به گناه افراد بیهوده کار مجازات مى کنى ) (او تقولوا انما اشرک آبائنا من قبل و کنا ذریة من بعدهم افتهلکنا بما فعل المبطلون ).
آرى (اینگونه ما آیات را توضیح مى دهیم و روشن مى سازیم تا بدانند نور توحید از آغاز در روح آنها بوده شاید با توجه به این حقایق به سوى حق باز گردند) (و کذلک نفصل الایات و لعلهم یرجعون ).